Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelir. Arama motorları (Google Yandex Bing Yahoo v.b.) kullanıcılarına yaptıkları aramalarda en iyi sonuçları göstermek ve en iyi kullanıcı deneyimi sağlamak için hizmet sağlamaktadır.
“SEO” (Search Engine Optimization), İngilizce kelimelerin baş harflerinden oluşan kısaltılmış bir bilişim terimidir. Türkçesi Search=Arama, Engine=Motor , Optimization=Optimizasyon anlamındadır ve toparlayacak olursak “En iyi sonucu sunabilmek isteyen arama motorları bazı kriterleri gözeterek bir sıralama listesi oluşturmaktadır.
Arama motorunun istediği koşulları sağlayan web siteleri arama sonuçlarında daha yukarıda kullanıcılara gösterilirken koşullara uymayan web siteleri daha geri sıralarda gösterilmektedir. Web sitemizi arama motorları kriterlerine uygun hale getirerek, sıralamalarda üst sıralara çıkarabilmek ve diğer sitelerden daha önde kullanıcılara web sitemizi gösterebilmek-tanıtabilmek adına yapılan tüm işlemlere SEO çalışması adı verilir. Seo çalışması tek bir şeyi kapsamaz. Web sitemiz üzerinde yapılan tüm iyileştirmeleri kapsar ve asla son bulmaz, süreklidir. Yapılan bu iyileştirme işlemleri temel olarak iki kısımdan oluşur. Site içi iyileştirmeler , iç seo=on page seo ve site dışı iyileştirmeler dış seo=of page seo dur. Unutulmamalıdır ki, bir arama motoruna kayıt olmak o arama motorunda en iyi sırayı alacağınız anlamına kesinlikle gelmez.
Peki Arama Motorları Nasıl Çalışırlar, Temel Çalışma Presipleri Nelerdir?
Arama motorlarının temel çalışma mantığı crawling olarak tabir edilir. Crawl kelimesi “emeklemek, yavaş ilerlemek” anlamına gelmektedir. Belirli bir hedefe, amaca ulaşmak için yapılan bir takım işlemlerdir. Linkleri izlemek ve bilgi toplamak amaçlı ortaya çıkmıştır.
Arama motorlarının çalışma prensiplerinde sıkça kullanılan bir terimdir. Crawling denilen işlem arama motorunun web sitelerini ziyaret ederek orada bulduğu her şeyin listesini kaydetmesi işlemidir. Bazı arama motorları tüm web sayfasını kendi üzerinde depolayabiliyor. Yazıların, bağlantıların, reklamların sayfanın neresinde konumlandığını anlayabilmesidir. Arama motorlarının çalışma mantığın oluşturan temel üç aşamayı aşağıdaki gibi sınıflandırabiliriz.
Crawling-Tarama: Arama motorunun belirli zaman aralıklarında web sitenizi ziyaret ederek tüm bilgileri toplamasıdır. Bu web siteleri belirli aralıklarla ziyaret edilir ve bu ziyaretlerin sürekliliği vardır, asla sonlanmaz. Sitenizdeki tüm sayfaları gezerek tüm kaynak kodunuzu tarar ve sitenizden çıkan tüm bağlantıları izleyerek referans gösterdiğiniz sitelere ulaşır ve bu web sitelerinide tarar. Bağlantılarınızla sizi ve referans sitelerinizi ilişkilendirir. Bu olumluda olabilir olumsuzda (spam) olabilmektedir. Web Crawler kelimesi web robot, arama botu, web spider, web örümceği, gibide kullanılabilmektedir. Ziyaretler sürekli yapıldığı için web sayfanızdaki herhangi bir değişikliği kolayca farkederler. Bir kullanıcı web sitenizi ziyaret ettiğinde sitenizin arayüzünü görürken, arama motoru aşağıdaki ifadeleri görmektedir.
İndeksleme: Arama motorlarının en büyüğü yani Google’dan bahsedecek olursak, web sitelerini tarama işlemi sonucu (Crawling) elde ettiği datayı dünyanın en büyük sunucularında barındırmaktadır. Bu data içerisindeki bilgiler kendi algoritmasına göre en değerli olanlarıdır. Elde ettiği datayı kullanıcılarına aramalarda listeleyerek ve sıralayarak sunar. Kullanıcıların karşına çıkan her bilgi indexlenmiş-listelenmiş bilgidir ve Google tarafından kayda değer bulunup, değerli görülmüştür. İndexlenmeyen sayfaların değersiz yada kopya bilgi üretmiş olabileceği gibi yapısal sorunlarıda mevcut olabilir .Aşağıda indexlenen sayfalara örnek görebilirsiniz.
Sıralama-Ranking; İndekslenen web sayfaları arama motorlarının kendi kriterleri sonucu özel bir sıralamaya tabi tutulmaktadır. Bu özel sıralama kriterlerinin sayısı 200 den fazla olduğu tahmin edilmektedir. Gizli tutulan bu kriteler , haksız rekabeti önlemek ve kötü amaçlı kullanımların önüne geçmek amacıyla asla açıklanmayacaktır. Arama motorlarında bizi ilgilendiren ve en önemli olan kısımda sıralamadır. Sıralama işlemlerinde, arama motoru kullanıcılarının faydalanabileceği en iyi sayfaları ve kritelerine en iyi uyan web sayfalarını en yukarılarda ilk olarak listeler. Bir arama motoru için en önemli hedef, kuşkusuz ki kullanıcısına en iyi arama sonucunu sunmak ve aradığı sonuca kolayca ulaşabilmesini sağlamaktır. Bunun içindir ki arama sonuçları web siteleri kadar hizmet veren arama motorları için de hayati öneme sahiptirler.