SEO’nun sadece dışarıdan link alımı yapmak veya içeriğe uygun anahtar kelimeleri barındırmak gibi genel bir inanış var. Bunlar tabi ki iki önemli bir metot olsa da, web siteleri sıralanırken arama motorları bundan çok daha fazlasını düşünür.
Kullanıcı deneyimlerinin(UX) tüm unsurları SEO‘ya doğrudan katkısı vardır. Siteniz hızlı, güvenli ve mobil uyumlu mu? Kullanıcıları meşgul eden ve onları sitenizde kalmaya teşvik eden kaliteli içeriğiniz var mı? Sitenizin yüklenmesi ve gezinmesi kolay mı?
Tüm bunlar web sitenizi nasıl sıralayacağınızı belirlerken Google ve diğer arama motorları tarafından dikkate alınan unsurlardır. Bunu düşünerek, UX‘in arama motoru optimizasyonuna nasıl katkı sağladığını anlamak için yazının kalanını okumaya devam edin.
UX SEO için neden önemlidir?
Google yıllar içinde büyük bir değişim gösterdi. Arama motoru devi, kullanıcıların mümkün olan en iyi sonuçları almasını sağlamak için algoritmalarını sürekli olarak günceller. Google’ın yaptığı her güncelleme, kullanıcı odaklı ve kullanıcı dostu sonuçlar sağlamaya yöneliktir.Tüm bunları daha detaylı görmek için Google’ın RankBrain güncellemesine bakmanız gerekiyor.
RankBrain Nedir?
2015 yılında tanıtılan ve web sitenizin SEO değerini belirleme konusunda 3. en önemli faktör olarak kabul edilen RankBrain sadece kaliteli bağlantı sayısı ve özgün içeriğin altında yer almaktadır. Bu da RankBrain güncellemesinin ne kadar önemli olduğunu gösteren bir faktör. Kısaca RankBrain, sayfada kaç oturum olduğunu, hemen çıkma oranı, sitede kalma süresi ve organik ziyaretçi oranını içeren davranış metriklerine dayanır. Bu metrikler arama motorunu, kullanıcıların web sitenizdeki deneyimlerini beğenip beğenmediklerini bildirir.
Sonuçta, bir kullanıcı web sitenizi tekrar tekrar ziyaret ederse, iyi bir zaman harcayacak ve web sitesinde kolaylıkla gezinecek, Google’a iyi bir UX sağladığınızı ve sonuç olarak sıralamanızın artacağını söyler. Birisi web sitenize girer girmez, arama sonuçlarına geri dönerse, ilgili bilgileri bulamadıklarını gösterir ve bu, sıralamanızda bir düşüşe neden olabilir. SEO, bir kullanıcıyı ihtiyaç duydukları içeriğe yönlendirecek ve kullanıcı web sayfasında oturumu sona erdiğinde UX sorgularını Google’a bildirecektir.
UX’i etkileyen önemli SEO Sorunları
Hem resim etiketleri hem de başlıklar çok önemlidir.
Resim etiketleri, resimler yüklenmediğinde ayrıntılar sağlar ve kullanıcı bir fotoğraf olup olmadığına bakılmaksızın benzer bir UX almasını sağlar.
Başlıklar (title), sayfa içeriğini yapılandırmaya ve sayfa okunabilirliğini geliştirmeye yardımcı olur.
İçeriklerin dolgun ve ilgili başlıkla içeriğin uyumlu olması oldukça önemlidir.
İçerikte yer alan ve başlıkla ilgisi olmayan bölümler kullanıcının aradığı şeyi bulamamasına neden olur.
Ayrıca ilgili içeriğin kullanıcı sorularını cevapladığından emin olmak gerekir.Sitenin mobil kullanımı açısından kolay olması kritik önem taşımaktadır. Çünkü mobil pazar payının yüzde 52,2 ‘sini oluşturur.
Yine sitenizin hızlı olması da hayati önem taşır. Hiç kimse bir sayfanın yüklenmesi için uzun süre beklemek istemez.
Kullanıcı Deneyimi (UX) Nasıl Geliştirilir ?
Bu yazıdan sonra umarım UX’in arama motoru optimizasyonu açısından önemini daha iyi anlayabilirsiniz. Peki, web sitenizin UX’ini iyileştirmek açısından nereden başlamalısınız ki sıralamanız üzerinde olumlu bir etki yapsın?
UX ve SEO çalışmalarınızı birleştirin: Yapmanız gereken ilk şey, her iki stratejinin ayrı olarak değil beraber olarak yürütüldüğünden emin olun. Sonuçta, web sitenizin ana hedeflerinden biri daha fazla potansiyel müşteri ve dönüşüm üretmek olmalıdır. Hem UX hem de SEO bu hedefe ulaşmada kritik bir yol oynar, ancak başarıya ulaşmak için birlikte çalışmalıdırlar.
SEO ilkelerine uygun içeriklere odaklanın: İlgi çekici başlıklar ve açıklamalar, menü isimlerini ve işlevlerini optimize etmek, H1 ve H2 başlıklarını en üst düzeye çıkarmak, özgün ve kullanıcıyı bilgilendirici içeriklerin üretilmesi önemlidir.
Duyarlı web tasarımına yatırım yapın: 2018 yılında tüm platformlarda kullanım için iyi şekilde optimize edilmiş bir web sitesine sahip olmak için mazeret yoktur. 2020 yılına kadar2.87 milyar akıllı telefon kullanıcı olacağı tahmin edilmektedir. Web sitenizi optimize etmemek için kaç potansiyel müşterinizin kaçırdığını düşünün. Sadece bu değil, arama motoru sıralamanız da bundan olumsuz etkilenecektir. Birisi web sitenize cep telefonuyla giriyorsa ve içeriği okuması zor, bazı düğmeler bağlantılar çalışmıyor ve yüklenmesi yavaşsa, Google’da iyi bir sıralama elde etmeniz oldukça zordur.
Gezinmeyi basitleştirin: Web sitenizin içeriklerinin kolay bulunabilirliği, UX2 ve dolayısıyla arama motorunuzun sıralamasına doğrudan olumlu katkısı vardır. Ana sayfanız net ve kolay gezinme özelliği içermelidir. Kullanıcılar web sitenizi sezgisel olarak kullanabilmelidir ve bir sonraki adımlarını düşünmek zorunda kalmamalıdırlar.Google’ın sayfalarınızı anlamasına ve dizine eklemesine yardımcı olması açısından site haritalarınızı webmaster tools üzerinden eklediğinize emin olun.
Kaliteye odaklanın: Google, sitenizin yüksek kalitede olup olmadığını belirlerken üzerinde çalışmanız gereken diğer faktörler arasında sayfa düzeni, içerik alaka düzeyi, içerik özgünlüğü, iç bağlantı yapısı ve sayfa hızı yer alır.
Başlangıç noktası olarak verilen tavsiyeyi kullanın, ancak web sitenizi test etmeye ve iyileştirmeler yapmaya devam ettiğinizden emin olun. Sonuçta, durgun kalırsanız, sadece geride kalırsınız.
Web sitenizin arama motorunda üst sıralara çıkmasını istiyorsanız, UX’in en kritik faktörlerden biri olduğunu unutmayın. Çevrimiçi görünürlüğünüzü artırmak ve sonuç olarak dönüşüm oranınızı artırmak istiyorsanız, UX ve SEO stratejinizi birlikte yürütmeniz gerekir. Web sitenizi sürekli geliştirmeye devam edin.Sonuçta, durgun kalırsanız, sadece geride kalırsınız.