Google yılda binlerce kez arama algoritmasını güncelliyor.
Bazı Google algoritmaları oldukça iyi biliniyor – bazıları neredeyse efsanevi bir üne sahip (örneğin Florida, Panda, Penguin, RankBrain) ve SEO tarihi & websitelerin sıralamaları (ve gelirleri) üzerinde çok büyük etkiler bıraktılar. Ancak çoğu değişiklik daha küçük çapta gerçekleşti. Hatta bazı güncellemelerin farkına bile varılmadı.
Geçtiğimiz iki yılda kabaca bir düzine önemli güncelleme ile karşılaştık – bunların çoğu “kalite güncellemesi” idi. Bu güncellemelerden bazıları şunlar:
- 9 Mart, 2018: Broad Core Algoritma Güncellemesi
- 12 Aralık, 2017: Maccabees
- 7 Mart, 2017: “Fred”
Bu güncellemelerin bazıları Google tarafından onaylandı veya duyuruldu. Arama motoru sonuç sayfalarında algoritma güncellemesi sonucu olduğuna inanılan dalgalanmaların yaşandığı dönemler algoritma gözlemcileri ve farklı takip araçları tarafından izleniyor, ancak Google bazen bir güncelleme olduğunu resmi olarak duyurmuyor.
Google Güncellemelerini Neden Takip Etmelisiniz
Arama motorları için web siteleri ve içerikleri optimize etmek ile ilgileniyorsunuz. Bu yüzden SEO strateji ve taktiklerinizi etkileyebilecek önemli ve büyük değişiklikleri takip etmeniz mantıklı olacaktır. Bir algoritma değişikliği veya güncellemesi;
- Arama sıralamanızı ve görünürlüğünüzü,
- Organik arama trafiğinizi,
- Satışa dönüştürme oranınızı,
- Yatırım getirinizi,
- Gelirinizi olumlu veya olumsuz yönde etkileyebilir.
Çoğu insan algoritmayı Google tarafından web sitelerine yapılan bir tür cezalandırma olarak düşünmeye yatkındır. Ancak gerçekte algoritmalar iyi bir kullanıcı deneyimi ve ilgili içerik sundukları için web siteleri ödüllendirmenin bir yoludur. Arama toplamı sıfır olan bir oyundur. Yani bir kazanan varsa bir de kaybeden var demektir. Google kullanıcıların gerçekleştirdiği her arama için mümkün olan en iyi cevabı sunmak ister. Tüm bunların yanında, Google’ın yaptığı her küçük değişikliğin kaydını tutmak deyim yerindeyse delilik (biraz da imkânsız) olurdu.
Şöyle düşünün: Eğer Google arama algoritmasını yılda bin kez değiştiriyorsa, Google her gün ortalama olarak üç kere algoritmasını değiştiriyor demektir. Roger Montti’nin sözleriyle açıklamak gerekirse: Eğer haftanın herhangi bir gününü rastgele seçer ve o gün Google’ın güncelleme yaptığını söylerseniz muhtemelen haklısınızdır. Bu sebeple büyük güncellemeleri takip edin. Her güncelleme konusunda detaycı olursanız işin içinden çıkamayabilirsiniz.
Peki ya Google algoritma güncellemelerini nasıl takip edebilirsiniz?
Google Algoritma Güncellemelerini Takip Edeceğiniz Yerler
Her türden algoritma güncellemesi hakkında içerikler üreten çok sayıda harika SEO blogu mevcut. Ancak Google algoritma güncellemelerini takip etmek için özel olarak kullanabileceğiniz birkaç kaynağı sizinle paylaşıyoruz.
Search Engine Journal: History of Google Algorithm Updates
Herhangi büyük bir algoritma değişikliğinin veya güncellemesinin adını, tarihini ve etkilerini mi bilmek istiyorsunuz? Search Engine Journal tam olarak bunu yapıyor – 2003’ten günümüze kadar.
Bu web sitesinde tüm Google algoritma güncellemeleri hakkında aşağıdaki bilgileri içeren bir sayfa mevcut:
- Algoritma adı
- Uygulamaya konma tarihi veya tarihleri
- Etkisi hakkında kısa ve öz bilgilendirme
- Google tarafından onaylanıp onaylanmadığı
- Resmi duyuru linkleri (blog postlar veya tweetler), Search Engine Journal’den veya diğer güvenilir dış kaynaklardan haberler ve analizler. Bu bilgiler sayesinde değişiklikleri anlama konusunda daha derinlere gidebilirsiniz.
Resmi Google Webmaster Bloğu
Yakın zamanda olmasa da Google Webmaster Bloğu bir zamanlar Panda, Penguin veya Page Layout (Sayfa Düzeni) gibi gerçekleşen büyük algoritma güncellemeleri hakkındaki bilgileri bulacağınız yerdi. Bununla birlikte Google gelecek olan büyük güncellemeleri bazen haftalar ve hatta aylar öncesinden (mobile-friendly güncellemesinde olduğu gibi) duyurmak için halâ bu bloğu kullanıyor. En son değişikliklerden haberdar olmak için bir gözünüz daima doğrudan Google kaynaklı bu blogda olsun.
Twitter https://twitter.com/
Birkaç yıl önce Matt Cutts, aramalardaki değişiklikler hakkında SEO camiasını düzenli olan bilgilendiren, Google’daki en iyi insanlardan biriydi. Şimdilerde ise bu rolü kimse dolduramadı, bu yüzden Google algoritma güncellemelerini onaylama konusunda çok da iyi sayılmaz. Buna rağmen güncellemeler hakkında duyurular yapacak veya güncellemeleri onaylayacak ve muhtemelen güncellemeler hakkında birkaç detay paylaşacak bazı Google çalışanları mevcut.
- Danny Sullivan: @dannysullivan ve @searchliaison
- John Mueller: @JohnMu
Barry Schwartz
Barry Schwartz (@rustybrick) algoritma değişiklikleri hakkındaki haberleri her zaman takip eden biri. Search Engine Roundtable’da Google güncellemeleri ile ilgili düzenli olarak raporlar sunuyor; ancak, bazen konu ile ilgili önemli şeyler içermeyen sektör bilgileri paylaştığına dair spekülasyonlar var.
Marie Haynes
Marie Haynes (@Marie_Haynes) diğer bir hevesli algoritma takipçisi. Twitter yoluyla algoritma güncellemeleri hakkında paylaştığı bilgiler ve görüşlere ek olarak ayrıca kendi bloğunda ilgi çekici blog yazıları ve durum çalışmaları yayınlıyor.
Glenn Gabe
Glenn Gabe (glenngabe) algoritmada bir değişiklik gördüğünde hem Twitter hem de GSQi bloğunda düzenli olarak veriler paylaşıyor.
Google Algoritma Güncellemelerini Takip Edebileceğiniz 8 Araç
Google algoritmadaki değişiklikleri gösteren herhangi bir üçüncü parti aracından pek hoşlanmaz. Resmi olarak bazı Google sözcüleri bu gibi araçların çoğunlukla doğru veriler göstermediği konusunda SEO profesyonellerini uyardı. Bu doğru – bu araçlardan bazıları Google’ın arama sonuçlarındaki değişiklikleri algoritma güncellemesi ile alakalı olmasa dahi hesaba katabiliyor.
Dalgalanma? Elbette. Ancak arama motoru sonuç sayfalarındaki volatilite her zaman Google’ın algoritma değişikliği yaptığı anlamına gelmiyor.Tüm bunlar ile birlikte, bu araçlar bir güncellemenin gelebileceği ve durumu incelemeniz gerektiği konusunda size erken bir uyarı sağlayabilir.
İşte Google algoritma güncellemelerini takip etmek için kullanabileceğiniz birkaç araç:
MozCast
Hava durumu raporu stilindeki MozCast, son 30 gün içinde 24 saat boyunca Google algoritmasında gerçekleşen hareketleri bir “sıcaklık” şeklinde sunuyor. Örneğin daha sıcak ve fırtınalı bir durum Google sıralamalarının çok fazla değiştiği anlamına geliyor.
SEMrush Sensor
SEMrush Sensor en etkileyici algoritma takip araçlarından bir tanesi. Sıralama değişimlerini (hem mobil hem masaüstü) cihaz, SERP özelliği ve lokasyonu da içinde barındıran yirmiden fazla kategoriye göre görebilirsiniz. Ayrıca ortalama SERP volatilitesini (ve domaini değer kazanan & kaybedenleri) son 30 gün için kontrol edebilirsiniz.
Rank Ranger Rank Risk Index Tool
RankRanger sıralama hareketlerini ve Google’ın masaüstü ve mobil arama sonuçlarındaki volatiliteyi tanımlamak için günlük olarak 10,000’den fazla domain ve anahtar kelimeyi inceler.
Accuranker “Grump” Rating
Google rahatlamış mı, huysuz mu yoksa kızgın mı? Accuranker’in “Grump” Rating’i ile algoritmadaki dalgalanmalara göre Google’ın içinde bulunduğu modu öğrenebilirsiniz. Ayrıca ülke ve cihaza göre takip yapabilir, e-mail yoluyla haber almak için kaydolabilirsiniz.
Algoroo
Bu Google algoritma takip aracı, “roo” olarak adlandırılan bir metrik kullanarak 17,000 anahtar kelime (masaüstü & mobil) hakkındaki dalgalanmaları inceler. Daha yüksek roo değeri daha yüksek volatilite anlamındayken, düşük bir roo değeri algoritma açısından normal bir gün olduğu anlamına gelir. Algoroo ayrıca haftanın kazananlarını ve kaybedenlerini de gösterir.
Advanced Web Rankings Google Algorithm Changes
AWR’nin Google Algoritma Değişiklikleri aracı dalgalanmaları ve pozisyonlardaki değişiklikleri göstermek için farklı sektörler içindeki 11,000 anahtar kelimeyi ve 500,000 URL’i inceler.
Panguin Tool
Bu ücretsiz SEO aracı Google algoritma güncellemesinin organik sonuçlarınızı etkileyip etkilemediğini anlamanız konusunda size yardımcı olur. Panguin Google Analytics verilerinizin üstüne bilinen algoritma güncellemelerini koyarak analiz yapmanızı kolaylaştıracak farklı filtreler kullanır.
CognitiveSEO Signals
Bu araç masaüstü, mobil ve yerel arama sonuçlarındaki sıralama dalgalanmalarını takip etmek için 100,000’den fazla anahtar kelimeyi inceler. Buraya kaydolarak Google’ın değişken olduğu zamanlarda bildirim alabilirsiniz.
Algoritma Güncellemesinde Sonra Ne Yapmak Gerekir
Resmi olarak onaylansın veya onaylanmasın, bir algoritma güncellemesinden sonra her zaman hatırlamanız gereken beş şey vardır.
- Paniklemeyin.
- Algoritma değişikliği herhangi bir şeyden etkilenmediğinizden emin olun. (Örneğin web site değişikliği, teknik bir SEO sorunu veya değiştirilen bir ayar)
- Bir şeyler yapmak için aceleci davranmayın – sabırlı olun ve veri toplayın.
- Konu hakkındaki görüşleri öğrenmek ve SEO uzmanlarının ne söylediğini görmek için güvenilir kaynakları okuyun.
- Eğer gerekliyse SEO stratejinizde ve taktiklerinizde düzenlemeler yapın.
Google algoritmalarının sürekli değiştiğini de unutmayın.
Sıralamanızı bugün etkileyen bir şey birkaç gün, bir hafta veya bir ay içinde değişebilir. Eğer büyük bir Google algoritma değişikliğini zarar görmeden atlattıysanız bunu kutlayın! Eğer trafiğinizde ve sıralamanızda bir düşüş söz konusu ise her işte bir hayır vardır mantığı ile duruma yaklaşın. Demek ki Google web sitenizde bazı kusurlar tespit etti. Bunu düzeltmek için çalışın.
Daima SEO temellerine (https://www.seozof.com.tr/icerik/google-in-gizli-algoritmasini-cozen-o-seo-rehberi.html) odaklanarak negatif etkilerin başınıza gelme olasılığını minimize edebilirsiniz. Kısa dönemde yarar getirecek ancak uzun dönemde felakete sebep olabilecek kısa yollardan veya spam kokan taktiklerden uzak durun.
Kitlenizin ne istediğini anlayarak (https://www.seozof.com.tr/icerik/dijital-pazarlamada-nasil-ustalasilir.html) ve otorite, ilgililik ve güven inşa etmenize yardım eden içerikler yaratarak çok daha iyi sonuçlar elde edeceksiniz.
Özet
Google’ın sürekli değişen algoritmalarını takip etmek için birçok araç kullanabilirsiniz. Bu araçların çoğu güncelleme ile organik trafik arasındaki ilişkiyi daha kolay bir şekilde anlamanız konusunda size yardımcı olacaktır. Google’ın yaptığı her güncellemeyi takip etmek gerekli değilken (özellikle her yıl bine yakın güncelleme olduğunu düşünürsek), önemli değişiklikleri anlamak ve stratejinizi bu değişikliklere göre düzenlemek önemlidir.