Arama motorlarının iki ana fonksiyonu vardır: crawling ile bir indeks oluşturmak ve kullanıcıların aramalarına göre en ilgili olduğunu saptadığı sonuçları sıralı bir şekilde kullanıcıya sunmak.
İlk fonksiyon olan crawling ile milyarlarca doküman, sayfa, dosya, haber, video ve medya verisi World Wide Web üzerinde sıralanır. İkinci fonksiyon ile ilgili sayfalar uygunluğa göre sıralı bir şekilde kullanıcıya sunulur.
1.Crawling ile İndeks Oluşturma
World Wide Web’i büyük bir şehir metrosundaki durakların bağlantısı olarak düşünün.
Bu benzetmede her bir durak tek bir dokümanı (genellikle bir web sayfası, bazen PDF, JPG veya diğer dosya türleri) temsil etmektedir. Arama motorları da tüm şehir için “crawl” işlemi uygulamalı ve yol üzerindeki tüm durakları bulmalıdır. Bu sayede mevcut olan en iyi yol saptanabilecektir – yani link (bağlantı).
Ağın link (bağlantı) yapısı tüm sayfaları birbirine bağlamaktadır.
Linkler, arama motorlarının “crawler” veya “spider” adı verilen otomatikleştirilmiş robotları ile web üzerindeki birbiriyle bağlantılı milyarlarca dokümana ulaşılmasını sağlar.
Arama motorları bu sayfaları bulduğunda, onlardan gelen kodu çözer ve daha sonra bir arama sorgusu için gerektiğinde geri çağrılacak şekilde seçilmiş parçaları büyük veri tabanlarında saklarlar. Bir saniyeden daha kısa bir sürede erişilebilen milyarlarca sayfa tutma görevini gerçekleştirmek için, arama motoru şirketleri dünyanın her yerinde veri merkezleri oluşturmuştur.
Bu devasa depolama tesisleri çok sayıda veriyi çok hızlı bir şekilde işleyen binlerce makineyi barındırır. Bir kişi büyük arama motorlarının herhangi birinden bir arama gerçekleştirdiğinde bu makineler ani bir şekilde sonuçları talep eder; bir veya iki saniyelik bir gecikme bile memnuniyetsizliğe yol açabilir, bu yüzden arama motorları cevapları olabildiğince hızlı sağlamak için çok çalışır.
2.Cevapları Sağlamak
Arama motorları aynı zamanda cevap makineleridir. Bir kişi web üzerinde bir arama gerçekleştirdiğinde, arama motoru milyonlarca dokümanı tarar ve iki şey yapar: ilk olarak, yalnızca ilgili ve aramayı yapan kişinin işine yarayacak sonuçları gösterir; ikinci olarak ise bu sonuçları web sitelerinin popülerliğine göre sıralar. Hem uygunluk hem de popülerlik SEO sürecini etkileyen faktörlerdir.
Arama motorları bu uygunluğu ve popülariteyi nasıl belirler?
Bir arama motoru için, uygunluk doğru kelimelerle bir sayfa bulmaktan çok daha fazlasıdır. Web’in ilk zamanlarında arama motorları bu basit adımdan ilerisine çok fazla gidememişti ve arama sonuçları sınırlı bir değerdeydi. Yıllar geçtikçe akıllı mühendisler yapılan aramalar ile sonuçları eşleştirmek için çok daha iyi yollar buldular. Bugün uygunluğu etkileyen yüzlerce faktör mevcut ve bunlardan en önemlisini bu kılavuzda tartışacağız.
Arama motorları tipik olarak daha popüler bir sitenin, sayfanın veya dokümanın daha değerli bilgileri içinde barındırdığını varsaymaktadır. Bu varsayım arama sonuçlarına bağlı kullanıcı memnuniyeti açısından başarılı bir şekilde kanıtlanmıştır.
Popülarite ve uygunluk manuel olarak belirlenmemektedir. Aksine, arama motorları sapla samanı birbirinden ayırmak için (yani uygunluk) matematiksel eşitlikler yani algoritmalar kullanır, bu ayrımdan sonra da ilgili sonuçları içeriğin kalitesine (yani popülaritesine) göre sıralar.
Bu algoritmalar genellikle yüzlerce değişken içerir. Arama pazarlama alanında biz bu değişkenleri “sıralama faktörleri” olarak adlandırmaktayız.
Bu konuda nasıl başarı sağlayabilirim? Veya bu işle uğraşanlar nasıl başarıya ulaşıyor?
Arama motorlarının karmaşık algoritmaları göze anlaşılamaz gelebilir. Aslında, arama motorlarının kendileri nasıl daha iyi sonuçlar veya nasıl daha fazla trafik alabileceğiniz konusunda az da olsa bilgi vermektedir. Arama motorlarının bize optimizasyon ve en iyi yöntemler hakkında sunduğu bilgileri aşağıda bulabilirsiniz:
-
Google Webmaster Kılavuzundan SEO Bilgileri
Google, kendi arama motorunda daha iyi bir sıralamada olmak için aşağıdaki yöntemleri öneriyor.
Sayfaları öncelikli olarak kullanıcılar için yapın, arama motorları için değil. Kullanıcılarınızı kandırmayın veya arama motorlarına gösterdiğinizden farklı bir içeriği kullanıcılara göstermeyin. Bu yöntem “cloaking” veya Türkçe’de “gizleme” olarak bilinir.
Hiyerarşisi ve metin linklerinin net olduğu bir site oluşturun. Her sayfa en az bir statik metin linkinden ulaşılabilir olmalıdır.
Yararlı, bilgi açısından zengin bir site oluşturun ve içeriğinizi net ve doğru bir şekilde tanımlayan sayfalar yazın. <title> öğelerinizin ve ALT özelliklerinin açıklayıcı ve doğru olduğundan emin olun.
Açıklayıcı, kullanıcı dostu URL’ler yaratmak için anahtar kelimeler kullanın. Bir dokümana ulaşmak için bir URL versiyonu sunun ve kopya içerik yaratmaktan kaçının.
-
Bing Webmaster Kılavuzundan SEO Bilgileri
Microsoft’taki Bing mühendisleri kendi arama motorlarında daha iyi bir sıralama elde etmek için aşağıdaki yöntemleri öneriyor:
Temiz, anahtar kelime bakımından zengin bir URL yapınızın olduğundan emin olun.
İçeriğin zengin bir medya (Adobe Flash Player, JavaScript, Ajax) içinde gömülü olmadığından emin olun ve zengin medyanın linkleri arama motoru örümceklerinden gizlemediği doğrulayın.
Anahtar kelime açısından zengin bir içerik oluşturun ve kullanıcıların aradığı şeyler ile bu anahtar kelimelerinizi eşleştirin. Düzenli olarak yeni bir içerik üretin.
Resim içinde indekslemek istediğiniz bilgileri metin olarak sitenize koymayın. Örneğin şirketin ismi ve adresinin indekslenmesini istiyorsanız şirket logosu içinde görüntülenmediğinden emin olun.
Burada verdiğimiz ipuçlarının buzdağının sadece görünen kısmı olduğunu ve çok daha fazlasının bulunduğunu da belirtmemiz gerekiyor.