İşte bugün piyasadaki çeşitli dijital asistanlar ile ilgili bilgileri ve sesli arama optimizasyonunun nasıl yapılması gerektiğine dair başlangıç ipuçlarını bu yazıda bulabilirsin.Günümüzde sesli arama her geçen gün daha yaygın bir şekilde kullanılıyor. Peki ya web siteniz sesli aramalar için optimize edilmiş durumda mı? Eğer değilse, web siteleri sesli arama için optimize edilmiş rakiplerinize karşı piyasa payınızı kaybedebilirsiniz. İyi haber ise, bu bugünden itibaren uğraşıp çözebileceğiniz bir problem.
Bu yazıda, farklı türlerdeki dijital asistanları ve sitenizin sesli aramaya hazır olması için neler yapmanız gerektiğini açıklayacağız.
Yeni Trend: Sesli Arama
Çoğu webmaster “mobil devrim” geldiğinde buna hazırlıksız yakalandı. Modası geçmiş web sitelerinin akıllı telefonlardan gerçekleştiren aramalara karşı yine iyi bir sıralama elde edeceğini düşündüler. Ancak daha sonra durumun böyle olmadığını anladılar ve sitelerini mobil platformlar için de optimize etmeye başladılar.
Benzer şekilde, günümüzde çok sayıda webmaster sesli aramanın önemini gözden kaçırıyor. Buna pişman olacaklarını rahatlıkla söyleyebiliriz. comScore’a göre 2020 yılında sesli aramaların tüm aramaların 50%’sini oluşturması bekleniyor.
Yani 2020 yılından sonra kullanıcılar klavye yerine ağırlıklı olarak sesli arama kullanacak.
Peki ya insanlar sesli aramaları gerçekleştirmek için ne tür cihazlar kullanıyor?
Google Asistan:
Google Asistan akıllı telefonunuza indirip kurabileceğiniz bir uygulama. “Hey, Google” dediğinizde istediğiniz sesli aramayı gerçekleştirebilirsiniz.
Beklenildiği gibi, Google Asistan yaptığınız aramalara cevap verebilmek için Google arama indeksini kullanıyor. Elde ettiği bilgiye göre size sesli bir yanıt getiriyor. Diğer bir deyişle, Google Asistan sizin için “Googleluyor”. Buna ek olarak, Google Asistan’ın işlevselliğini Google Actions ile genişletebilirsiniz.
Google Actions etkileşimli bir arayüz ile işlerinizi halletmenize yardımcı olur. Örneğin, eğer evinizdeki ışıkları kapatmak istiyorsanız bunu Google Actions ile gerçekleştirebilirsiniz.
Ancak Google Actions’u kullanmak istiyorsanız, şu anahtar noktaları aklınızda tutmanızda fayda var:
- İnsanlar farklı kelime veya terimler kullanarak komutlar verebilir. Bunun için hazırlık yaptığınızdan emin olun.
- Kullanıcıların yardıma ihtiyacı olabilir. Bir yardım kısmının olması işe yarayabilir.
- Kullanıcılar özelleştirmeyi sever. Daha kişiselleştirilmiş bir deneyim sunabilmek için tercihleri (saat dilimi, posta kodu vs.) göz önünde bulundurun.
Web siteniz için Google Arama Konsolu olduğu gibi, Google Actions için de Google Actions Konsulu vardır. Google Actions Konsolu içerisinde Google Actions oluşturmak için kullanabileceğiniz şablonlar mevcuttur. Google Action’u Google Asistan için bir uygulama olarak düşünebilirsiniz.
Google Home veya Google Home Hub:
Google Home nedir?
Cevabı oldukça basit, aslında Google Asistan kullanan bir cihazdır. Google Asistan indirebileceğiniz bir uygulama iken, Google Home kurulu olan Asistan ile birlikte kullanılır.
Google Home temel olarak küçük bir mikrofondur. Diğer bir yandan Google Home Hub ise bir ekrana sahiptir. Eğer yanıtları sesli olarak almak sizin için problem oluşturuyorsa, örnek olarak bu ekran aracılığı ile havuçlarınızı jülyen olarak nasıl kesebileceğinizi görme şansına sahipsiniz. Google Home Hub size işin tam olarak nasıl yapıldığını görebileceğiniz bir video gösterecektir.
Oldukça önemli: Google Home Hub, Google ürünleri ile iyi bir şekilde entegre olmuş durumda, bu yüzden bu ürünleri kullanarak iyi bir şekilde optimize ettiğinizden emin olun. Google, son I/O etkinliğinde YouTube videolarının Home Hub’ın temelini oluşturacağını ve Home Hub’ın bu videolar için özel bir biçimlendirmeye sahip olduğunu açıkladı. “Nasıl yapılır” türündeki aramaların YouTube’ta yükselişte olması ile birlikte, işletmeniz hakkındaki soruları yanıtlayabilecek bir platform üzerinde olmanız da çok önemli.
Genel olarak, Google Asistan gerekli bilgileri öncelikle Google’ın sahip olduğu uygulamalardan çekiyor – haritalar, YouTube vs. Bu yüzden Google’ın sahip olduğu uygulamalar ile uyumlu olmak oldukça önemli.
Amazon Alexa:
Amazon Alexa, Google Asistan ile benzerlikler gösteriyor. Tahmin edebileceğiniz gibi önemli fark asistanın Google yerine Amazon tarafından ortaya çıkarılması. Beklenileceği gibi Amazon Alexa’nın en iyi özelliklerinden birisi, Amazon üzerinde alışveriş yaparken ve sipariş verirken kullanılabiliyor olması. Bununla birlikte, gerçekleştireceğiniz aramalara cevap verebilen bir dijital asistan. Alexa gerekli olan bilgileri Bing arama motoru üzerinden elde ediyor. Bu yüzden içeriğinizi optimize etmek için Bing Webmaster Tools ve Bing uygulamalarını kullanmanız gerekiyor. Amazon ayrıca Alexa Skills ile geliştiricilerin kendi sesli uygulamalarını yaratabilmelerine olanak tanıyor.
Amazon Alexa Skills’i şöyle açıklıyor:
“Bir kullanıcı Alexa ile bir cihaza konuştuğunda, konuşma Alexa servisine bulut yoluyla ulaşıyor. Alexa konuşmayı anlıyor, kullanıcının ne istediğini belirliyor ve daha sonra kullanıcının isteğini yerine getirebilecek olan belirli alanı kullanıcıya sunuyor. Tüm bu konuşma tanıma ve iletişim işlemleri bulut içerisinde Alexa tarafından gerçekleştiriliyor.”
Amazon Echo:
Amazon Alexa, Google Asistan’a benziyorsa, Amazon Echo’nun da Google Home’a benzediğini söyleyebiliriz. Amazon Echo insanların Amazon Alexa’ya ulaşmak için kullandıkları akıllı bir mikrofondur. Amazon’un bu fikri Google’dan kopyaladığını düşünebilirsiniz. Eğer böyle düşünüyorsanız kesinlikle yanılıyorsunuz. Amazon akıllı mikrofon konseptinin öncülüğünü 2014 yılında yaptı. Google halâ Amazon’a yetişmeye çalışıyor. Amazon ayrıca Echo Dot ve Echo Show ile kullanıcılarına ekranlı ev asistanları sağlıyor.
Apple Siri:
Eğer iPhone’unuz varsa, Apple Siri’nin ne olduğunu biliyorsunuz demektir. Tüm yapmanız gereken “Hey, Siri” diye seslendikten sonra Siri’ye bir komut vermek.
Şu an için Siri yalnızca iOS platformlarında kullanılabiliyor. Apple ayrıca Amazon Skills ve Google Actions’a benzeyen, ses ile çalışan uygulamalar olan Siri kısayolları oluşturmanıza olanak sağlıyor. Siri kısayollarını kahve sipariş etmek gibi günlük işlerinizi halletmek için kullanabiliyorsunuz. Siri ayrıca sizin uygulama kullanım rutinlerinizi hatırlıyor ve kilit ekranında veya aramalarda size yararlı önerilerde bulunuyor.
Apple’ın sunduğu SiriKit, iOS ve watchOS uygulamalarınızın Siri ile birlikte çalışmasına olanak tanıyan bir araç. Kullanıcıların uygulamalarınıza sesli olarak erişebilmeleri için bu aracı kullanabilirsiniz.
Apple HomePod:
Apple’ın Google Home ve Amazon Alexa’ya yanıtı Apple HomePad oldu. HomePad 2017’nin Haziran ayına kadar ortada yoktu. Diğer bir deyişle, gelişiminde çok geride kaldığını söyleyebiliriz. Ancak yine de HomePad tahmin edebileceğiniz özelliklere sahip. Sorularınızı yanıtlayabiliyor ve ev konularında size yardımcı olabiliyor. Ancak, ev içi asistan için Apple henüz akıllı bir ekran ortaya çıkarmış değil.
Microsoft Cortana:
“Cortana daha azını yaparak daha fazlasını başarmanıza olanak tanır.” Bu Microsoft’un akıllı asistanı ile ilgili kendi yorumu. Bekleneceği üzere, Microsoft Cortana sorulara yanıt vermek için kullandığı bilgileri Microsoft’un arama motoru olan Bing’den alıyor.
Ancak, Microsoft Cortana için kendi uygulamalarını kullanmıyor. Bunun yerine Alexa Skills kullanıyor. Yani eğer Cortana için bir uygulama yaratmak istiyorsanız Alexa Skill kullanmanız gerekiyor.
Sesli Arama Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
Şimdi insanların sesli aramalar için kullandığı farklı araçlar hakkında bilgi sahibi olduğumuza göre, Google Asistan’dan referans alarak sitenizi optimize etmek için kullanabileceğiniz bazı yöntemlere göz atabiliriz. Bunu yapabilmek için Google’da “zengin sonuç” olmanız veya Google uygulamalarında olmanız gerekiyor. İşte birkaç ipucu.
Konuşma dilindeki sorulara odaklanın – “içerik pazarlama önemli” gibi kısaltılmış arama terimleri için optimizasyon yapmak iyi bir fikir gibi görünse de, sesli arama sonuçlarında bu yolla bir yere varamayabilirsiniz. Bunun yerine tam sorular için optimizasyon yapın, örneğin: “İçerik pazarlaması 2019 yılında neden önemlidir?” Çoğu sesli cevap gibi siz de cevaplarınızı 40-50 karakter aralığında tutun.
Öne çıkan (featured) snippetlar için optimizasyon yapın – Tüm soruları H2 altbaşlığı olarak koyun ve böylece Rank 0 yani sıfırıncı sıra için daha fazla şansınız olsun. Ayrıca, içeriğinizde sıkça sorulan sorular bölümü bulundurun. Son olarak, cevaplarınızı kısa ve öz tutmayı unutmayın – kalite oylaması yapanlar sesli asistanlarda kısa cevapları sever.
Yerel SEO’yu unutmayın – İnsanlar dijital asistanları yerel işletmeleri bulmak için de kullanıyor. Bu yüzden sitenizin yerel aramalar için optimize edildiğinden de emin olun.
Sayfa hızına odaklanın – Backlinko tarafından gerçekleştirilen bir çalışmaya göre, sayfa hızı sesli bir aramayı cevaplama şansınızı etkileyebiliyor. Bu yüzden sitenizin hızlı bir şekilde yüklendiğinden emin olun. Yapılması gereken çok şey var ve bunlar yalnızca başlangıç. Ayrıca unutmayın ki bu söylediklerimiz Google için. Her asistan için metodoloji farklıdır.
Özet:
Eğer yakın geleceğe damga vuracak şeyi arıyorsanız bu muhtemelen sesli arama olacak. Bu yüzden sitenizin sesli aramalar için iyi bir şekilde optimize edildiğinden emin olun. Aksi takdirde piyasa payınız konusunda sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Sesli arama ile ilgili optimizasyon çalışmalarına hemen başlamanızı öneriyoruz.