Eski günlerde SEO çalışmaları yapılırken, çoğu insan için tek anlam ifade eden şey sıralamalardı.
Çoğu kişi kabul etmeye utanabilir, ancak acemilik günlerinde çoğu insanın optimizasyon için uyguladığı şey ziyaretçilerin site içi (on-page) deneyimini mahvetmeden mümkün olduğunca fazla anahtar kelimeyi sayfa üzerinde kullanmaktı.
Hem endüstrinin hem de içinde bulunanların o zamandan bu zamana çok uzun bir yol kat etmiş olduklarını bilmek cesaretlen verici.
Aslında, yıllar sonra gerçekleşen evrimlerden en önemlisi (elbette değişen çok şey var), SEO profesyonellerinin (dijital pazarlamacılar, web pazarlamacıları, içerik pazarlamacılar vs.) günümüzde “gerçek” bir pazarlamacıya dönüşmesidir. Günümüzde, işletmelere tepki gösterme, cazip gelme ve hedef kitlelerine ulaşma konularında yardım etmenin, arama motoru sıralamalarından çok daha önemli olduğunun farkına vardık.
Ancak gelişme gösteren yalnızca bizler değiliz.
Arama motorları da bizimle birlikte gelişiyor.
Spam gönderenler iyi sıralama elde etmek için daima en kolay yolu denediler. Bu sebeple arama motorları da buna göre aksiyon almak zorunda kaldı, SEO uygulayan kişiler de bundan etkilendi.
Bu döngü yıllarca devam etti ve işte şu an olduğumuz noktadayız. Ve bunun için arama motorları bize teşekkür edebilirler. Ancak, akıllı SEO profesyonelleri yeni bir algoritmanın ortaya çıkmasından çok daha önce bunun farkındaydılar.
Panda, Penguin, Hummingbird ve diğer tüm algoritma güncellemeleri müşterilerinin web sitelerini pazarlamaya odaklanmış olan web pazarlamacıları üzerinde pek fazla etki yaratmadı.
Kolay bir şekilde sıralama elde etmenin yollarını arayanlar bunu defalarca denediler.
Ancak, birkaç SEO profesyoneli yıllar boyunca her algoritma güncellemesine sanki güncelleme önceden bekleniyormuş gibi kolayca adapte oldular. İşin aslı, durum gerçekten de biraz böyleydi.
Büyümeyi hedefleyen müşteriler için, onlara faydalı olup olmayacağı belli olmayan sıralama çalışmaları yerine daha büyük hedefler için çalışmalar yürütmek daha önemlidir. Ve herhangi bir işletmenin büyümesi için, işletmeler daima müşteri odaklı olmalıdır.
Kullanıcı Deneyimi SEO Açısından Kritiktir
Belli bir uzmanlık seviyesi gerektiren bir kullanıcı deneyimi (UX) optimizasyonu alanı vardır.
Tipik SEO profesyonelleri kullanıcı deneyimi alanında tam donanımlı olmak zorunda değildir. Ancak, kullanıcı deneyimi açısından temel prensiplerin çoğunu anlamaları gerekir.
Kullanıcı deneyimi optimizasyonu ziyaretçilere odaklanmaktan başka bir şey değildir. Web pazarlama alanındaki her adım ziyaretçileri düşünerek atılmalıdır.
Elbette arama motorları için de bazı belli şeyler yapılmakta, ancak arama motorları (neredeyse her zaman için) bu gerekli şeyleri kullanıcıların (arama gerçekleştirenler) istediğini öğrendiği için gerekli kılmaktadır.
Arama motorları dünyadaki en gelişmiş veri madenciliği işlemlerinden bazılarına sahiptir. İnsanlara yalnızca aradıklarını bulma konusunda yardım etmezler, ayrıca kullanıcıların davranışlarını anlamalarına yardımcı olacak verileri de toplarlar. Bu verilerden yola çıkarak gerekli ayarlamalarla birlikte kullanıcıların istedikleri daha çok, istemedikleri ise daha az önlerine getirilir.
Bu da arama gerçekleştiren kullanıcıların isteklerini karşılama konusunda daha iyi iş çıkaran web sitelerin arama sonuçlarında ilk sayfalarda yer alma olasılığının daha yüksek olduğu anlamına gelir. Yani arama motorları için yaptığımız her şey aynı zamanda kullanıcılara da hizmet ediyor.
Bununla birlikte, kullanıcı deneyimi sadece SEO’nun bir bileşeni olarak görülmemelidir. Kullanıcı deneyimi geliştirmelerinin sebebi arama motorlarının böyle yapmamızı söylemesi değildir.
SEO profesyonelleri Google veya Bing’in gerekli gördüğü şeylerin ötesine geçmekte ve sundukları ortalama kullanıcı deneyimini geliştirmek için yollar aramaktadır.
Bunun arkasındaki önemli bir neden arama motorlarının yalnızca belli bir tip kullanıcı davranışını değerlendirebiliyor olmasıdır. Arama motorları bir kullanıcının sitenize girdikten sonra tekrar arama sonuçlarına döndüğünü görebilir ancak bunun arkasındaki sebebi bilemezler.
Kullanıcının arama sonuçlarına geri dönmesinin ardındaki sebepler çok farklı olabilir. Bu arama motorları için önemli değildir, onlar yalnızca kullacının hareketini görürler ve belki de sıralamanızı etkileyecek bir faktör olarak dikkate alırlar.
Sizin yapmanız gereken şey bu davranışın sebebini öğrenmek ve daha sonra ziyaretçiler için daha iyi sonuçlar sağlamak için yollar aramaktır.
SEO / UX En İyi Uygulamaları
Yukarıda da söylediğimiz gibi, SEO çalışmalarınızı tamamlayan daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilmek için UX uzmanı olmanız gerekmez.
Aslında, işe sağduyu ile yaklaşmak en iyi seçimdir.
SEO/UX için bazı yarı-evrensel en iyi yöntemlere geçmeden önce, bu “en iyi” yöntemlerin hepsinin sektörünüz veya ziyaretçileriniz için her zaman en verimli yollar olmayabileceğini de aklınızdan çıkarmayın.
Örneğin bir site için harikalar yaratan bir aksiyon sizin için zarar verici olabilir. Sadece Amazon yapıyor diye aynı şeyi sizin de yapmanız gerekmez. (Elbette, yapmamanız gerektiği anlamına da gelmez)
Anahtar Kelime Araştırması
Neredeyse tüm online pazarlama alanı için temel başlangıç noktası anahtar kelime araştırmasıdır. Bu, web tasarımından site mesajlaşmasına, navigasyondan site içeriğine kadar her şeyi etkiler.
Anahtar kelime araştırması web sitenize uygulayacağınız “en iyi yöntem” olmamasına rağmen, burada bahsedilecek olan çoğu yöntem için temeldir. Bu sebeple işe buradan başlamanız gerekiyor.
Sitemizde bu konu ile ilgili detaylı makalelere ulaşabilirsiniz. Anahtar kelime araştırmasının nasıl yapılacağını öğrendikten sonra, hangi anahtar kelimelerin pazarlama faaliyetleriniz için önemli olacağına karar vermeden önce bilmenizin size fayda sağlayacağı birkaç diğer nokta vardır.
Arama Gerçekleştirenlerin Dili
Anahtar kelimeler, arama gerçekleştiren kullanıcıların ürünler veya hizmetler hakkında ne düşündüğü konusunda çok değerli bilgiler verir.
Genelde işletmeler bulunduğu sektördeki insanların anlayabileceği bir dil kullanır. Ancak, çoğu web kullanıcısı haliyle o sektörde yer almıyor ve belli bir ürünü veya hizmeti tanımlayan o “sektörel” kelimeleri bilmiyor.
Anahtar kelime araştırması yalnızca kullanıcıların istedikleri şeyi tanımlamak için seçtikleri kelimeleri açığa çıkarmakla kalmaz, ayrıca problemler ve bu problemlere aranan çözümler ile ilgili bilgi verir. Bu gibi bilgiler daha sonra içeriğinizde kullanmanız açısından oldukça önemlidir.
Arama Amacı
Tüm anahtar kelimeler veya tabirler her zaman düşündüğümüz anlama gelmeyebilir.
Örneğin, bir kullanıcı “web site denetimi” şeklinde bir arama gerçekleştirdiğinde bu bazıları için bir denetleyici aradığı, bazıları içinse kendi denetimini yapması adına gereken yolları aradığı anlamına gelebilir.
Genellikle, arama motoruna yazılan kelimelerin sayısı arttıkça arama gerçekleştiren kullanıcının amacı daha açık hale gelir. Ancak varsayımlar yaparken dikkatli olmanızda fayda var. Arama gerçekleştiren kullanıcılara, onların ulaşmak istedikleri şeyle eşleşen sayfalar getirmeye daima özen gösterin.
Tıklamaya İkna Etmek
Optimizasyon yalnızca sıralamalarla ilgili değildir, aynı zamanda arama gerçekleştiren kullanıcıların sitenize tıklaması ile ilgilidir.
Her şeyin eşit olduğu durumda, sonuç sayfasında daha üstlerde yer aldığınızda daha fazla tıklanacağınız anlamına gelir. Ancak birbiriyle rekabet eden arama sonuçlarında daha iyisi olmak varken eşit olmak zorunda değilsiniz.
Sıralamada sizden daha yukarıda olan bir rakibinizden daha fazla tık almanız tamamen olasıdır. Başka siteler yerine sizin sitenizin tıklaması konusunda kullanıcıları teşvik edecek bir dil kullanarak arama sonuçları içerisinde ziyaretçinin dikkatini çekebilirsiniz.
Arama sonuçları arasında sıkıcı bir dil kullanan web siteleri daha zayıf bir tıklanma oranına sahiptir. Kullanıcıların bir sayfada yer alan 10-20 arama sonucu arasından sizi seçmesi için onlara bir neden vermelisiniz.
Başlık Etiketleri (Title Tags)
Başlık etiketiniz (tipik olarak) arama sonuçları içindeki tıklanabilir bağlantıdır. Sınırlı bir alan olduğundan dolayı (yaklaşık 70 karakter), bu alanı akıllıca kullanmalısınız. Yapılacak olan arama ile uyuşan bir dil kullandığınızdan emin olun ve sonuçlara bakıldığında kullanıcıların dikkatini çekme olasılığını artıracak ek ve ilgili bilgiler sağlayın.
URL / Breadcrumb
Bir sayfanın URL’i başlık etiketini takip eder. Bu, arama gerçekleştiren kullanıcıya sonucun ilgililiiği hakkında ek bilgiler sağlar. Eğer URL bir değer katmıyorsa veya aramayı gerçekleştiren kullanıcıların amacı ile uyuşmuyorsa, kullanıcılar web sitenizi uygun bir seçenek olarak görmeyebilir.
Meta Açıklamaları
Meta açıklamaları, arama sonuçlarında URL’den sonra gelir.
Burada, kullanıcıların dikkatini çeken başlık etiketindeki mesajı güçlendirmek ve geliştirmek için biraz daha fazla alan vardır. 30 ilâ 300 arasında karakter kullanabilirsiniz. Ortalama 150 karakter kullanarak sayfa için önemli bilgiler verebilirsiniz.
Buraya da aramayı yapan kullanıcıların değerli bulabileceği ve onları sitenize tıklamaya teşvik edecek şeyler yazın. Onların dilini kullanarak ihtiyaçlarına hizmet etmeyi unutmayın. Burada bir uyarı yapalım: Google arama sonuçlarındaki bu etiketleri değiştirdiği için bunlar üzerinde çok fazla zaman harcamanıza gerek yok.
Odağı Korumak
Kullanıcıların web sitenizi tıklamasını sağlamak önemli bir iştir, ancak iş burada bitmiyor. Halâ yapmanız gereken çok sayıda şey var.
Ziyaretçilerin daima acelelerinin olduğunu unutmamalısınız. Nerede olduklarını veya girdikleri sayfanın aradıkları şeyi onlara sunup sunamayacağını anlamak için çok zaman harcamak istemezler.
Hatta, eğer arama gerçekleştiren kullanıcılar siteye girdikten sonra birkaç saniye içinde aradıkları şeyi bulamazlarsa genellikle siteden ayrılırlar. Bu da, sayfanızın kullanıcılar için doğru olduğunu göstermek adına her şeyi yaptığınızdan emin olmanız gerektiği anlamına gelir.
Buna odağı korumak denir.
Kullanıcıların arama sonuçları içerisinden sizin web sitenizi tıklamasının arkasında bir sebep vardır. Yani size ait bir şey kullanıcının odağını sizin üzerinize yöneltmiştir.
Şimdi yapmanız gereken, bulmak istedikleri şeyin sizde olduğunu hızlı bir şekilde kanıtlamak ve istedikleri şeyi elde edene kadar web siteniz ile bağlı kalmaları için kullanıcıları teşvik etmektir.
Odaklarını sizden başka yere vermelerine izin vermeyin, aksi takdirde odak ile birlikte kullanıcıları da kaybedersiniz.
Site Logosu
Kullanıcıların bir siteye girdiklerinde gördükleri ilk şeylerden biri site logosudur. Logonuz anlaşılır olmalıdır ve düzensizlik içinde kaybolmamalıdır. Ayrıca, logonuzun (veya beraberindeki tagline’ın) ziyaretçinin ihtiyaç duyduğu şey ile bir ilişki kurması da odağın korunmasında yardımcı olur.
Header Etiketleri
Logoya ek olarak, ziyaretçiler geldikleri sayfanın istedikleri bilgiyi vereceğinden emin olmak için sayfa içeriği üzerindeki ana başlığa bakar. En üstte yer alan header etiketi (sayfa üzerindeki tek H1 olmalıdır) sayfanın başlık etiketi ile benzer bilgileri sağlamalıdır.
Burada sayfa için görsel olarak anlamlı olmanın dışında herhangi bir sınırlama söz konusu değildir, ancak verilmek istenen mesajı güçlendirmek ve alttaki içeriği “başlıklandırmak” için kullanın. İçerikleri birbirinden ayırmak için ek başlıklar da kullanabilirsiniz.
Ziyaretçiler genellikle sayfada belli bir cevap veya çözüm arar ve header etiketleri kullanıcıların bunları bulmasına yardımcı olur.
Navigasyon
Ziyaretçilerin doğru sitede olup olmadıklarını anlamaları konusundaki diğer bir sinyal navigasyondur. Bu, kullanıcıya verdiğiniz tüm değeri göstermeniz açısından iyi bir şanstır.
Yalnızca bir ürün veya servis mi, yoksa birden fazlasını mı sunuyorsunuz? Her iki şekilde de, cevaplarınızı veya hizmetlerinizi “alışveriş” veya “hizmetler” gibi menü bağlantıları altına saklamayın.
Bunları navigasyonunuzda açık bir şekilde gösterin ve ilgili olanları gruplandırın. Ziyaretçilerin tam olarak sunduğunuz şeyleri yalnızca web sitenizin navigasyonuna bakarak anlayabilmesini sağlamalısınız.
Ayrıca, navigasyonunuz anahtar kelimelerinizi kullanmanız için harika bir yerdir. Her navigasyon bağlantısı, kullanıcıların bir konu veya çözüm sunan içeriklere ulaşmalarını sağlayacak ilgili anahtar kelimeler içerebilir.
İçerik Optimizasyonu
Burası aramayı gerçekleştiren kullanıcıların isteklerini tamamıyla yerine getirdiğiniz yerdir. Burada önemli olan şey yalnızca kullanıcıların odağını korumak değil, ayrıca onları tatmin etmektir. Aradıkları şey her ne ise burada yerine getirilmelidir.
İçeriğin belirli bir ihtiyaca odaklanmış olması gerekir, ayrıca gerekli olduğu durumda ziyaretçilere ek bilgi sağlamak için bağlantılar kullanmalısınız.
İçeriğin her sayfası birincil bir hedefe sahip olmalıdır ve sayfadaki her şeyin ziyaretçiyi doğrudan bu hedefe götürmesi gerekir.
Gerekli (ve ilgili) yerlerde anahtar kelimeler kullanın, ancak ziyaretçilerin ihtiyaçlarına ve sizin onlar için var olan hedeflerinize göre tek bir konu üzerinde içeriğe odaklanın.
Call to Action (Eylem Çağrısı)
Navigasyon önemlidir, ancak sayfaların hedefleri için diğer bileşenleri de kullanmalısınız.
Eylem çağrılarını, ziyaretçiler tıkladığında tam olarak ne olacağını anlayabilecekleri şekilde belirttiğinizden emin olun.
Her sayfa bir birincil hedefe sahipken, her ziyaretçi müşteriye dönüşmek için hazır değildir.
Ziyaretçiyi site ile bağlı tutacak ancak doğrudan birincil hedefinize hizmet etmeyen eylem çağrıları ile bazı ikincil hedefler sağlamak yararlı olabilir.
Hızlı Olun
Hız, önemi gitgide artan bir optimizasyon bileşenidir.
Aramanın hangi platformda (masaüstü, tablet, telefon) yapıldığından bağımsız olarak, eğer sayfalarınız yavaş yükleniyorsa, arama motorları sizi aramayı gerçekleştiren kullanıcılara daha az gösterebilir. Özellikle de yavaş internete sahip olanlara.
Bu da sitenizin gerçekten hızlı olması gerektiği anlamına gelir.
Aramayı gerçekleştiren kullanıcılar ve site ziyaretçileri oldukça sabırsızdır. Ziyaretçiler bekleyip ne sunduğunuzu anlamak yerine sitenizden çıkıp diğer sonuçlara yönelmeye eğilimlidir.
Görsel Sıkıştırma
Büyük boyutlu görseller geniş bantın büyük bir kısmını kullanabilir.
Ancak HD çözünürlüklü ekranlar çok yaygın olduğundan, hız kazanmak için görselin kalitesinden ödün veremezsiniz.
Bunun yerine, görseller için en iyi kaliteyi neyin sağladığına bağlı olarak görselleri en uygun formatlarda (jpg, gif, bmp) kaydettiğinizden emin olun.
Daha sonra sıkıştırma araçları yardımıyla görsellerinizin kalitesinden ödün vermeden boyutlarını azaltabilirsiniz.
Modern Kodlar
Günümüzde teknoloji akıl almaz bir hızla gelişmeye devam ediyor.
Yıllar önce çok fazla kod gerektiren işleri halletmek için şu anda birkaç satır kod yeterli. Ve bu gün geçtikçe daha da iyiye gidiyor.
Bu genel olarak web için iyi bir şey iken, aynı zamanda modern kalmadığınız durumda yavaşlayacağınızın da bir göstergesi.
Sitenize yeteri kadar hız katmak için kodlarınızın az ve düzgün olduğundan emin olun.
Hızlı Sunucular
Site hızınız ile ilgili konularda web sunucunuz da kritik bir rol oynar.
Sunucu paylaşımı sizi yavaşlatır, bu yüzden kendinize ait bir sunucu almayı düşünebilirsiniz. Bu özellikle yüksek miktarda trafiğe sahip işletmeler için çok önemlidir.
Minimum maliyet ile web sitenizi hızlandırmak için neler yapabileceğinizi araştırın. Her sunucu farklı seçeneklere sahiptir, ancak sunucunuzun sizin yapacağınız işi geriletmemesi gerekir.
Her Zaman Test Edin
Geliştirme ve iyileştirme için her zaman yer vardır. Yapmış olduğunuz bir değişikliğin iyi sonuçlar vermesi daha iyi olamayacağı anlamına gelmez.
Test edilebilecek olan her şey test edilmelidir – ve olumsuz sonuçlar gayet normaldir.
Sonucu olumsuz olan bir test bile bir dahaki sefer ne yapmamanız gerektiğini size öğreten bir deneyimdir. Burada başarısız olmasanız belki de sorunun farkına asla varamayacaktınız, değil mi?
Kusursuz bir dünyada, diğer değişikliği yapmadan önce performansın artıp artmadığını görmek için her UX değişikliğini test ederdiniz.
Maalesef, bu kusursuz dünya bizden çok uzakta. Çoğu site öyle kötü durumda ki, en iyi yöntemlerden birini uyguladıktan sonra ölçülebilir sonuçları almak bile çok uzun sürüyor.
Eğer bu sizseniz, bu yazıda bahsettiğimiz yöntemleri uygulayarak iyi bir başlangıç yapabilir ve daha sonra bu değişiklikleri test edebilirsiniz.